Logistyka e-commerce

Zakupy w Internecie są coraz bardziej popularne u osób w praktycznie każdym wieku. Nie wychodząc z domu możemy przejrzeć ofertę nawet kilkudziesięciu różnych sprzedawców i wybrać tę, która nam najbardziej odpowiada. W ten sposób możemy dokonać zakupu produktów lub usług. Oszczędzamy przede wszystkim nasz czas, który stracilibyśmy na dojazdy i chodzenie po sklepach. Dodatkowo coraz popularniejsze i tańsze są zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. Klient otrzymuje więc wiele korzyści, natomiast sprzedający w Internecie muszą liczyć się z dużą konkurencją i opiniami klientów, a nawet najmniejsza niedogodność może sprawić, że będą one złe. Jeśli chcemy, by klient wybrał naszą ofertę i był zadowolony z naszych usług, to przede wszystkim najważniejsza jest prawidłowa logistyka e-commerce.

logistyka e-commerce

Logistyka e-commerce - etapy

Zakupy w Internecie różnią się od zakupów dokonywanych stacjonarnie, dlatego na inne rzeczy należy zwrócić uwagę. W zakupach stacjonarnych występuje bezpośredni kontakt sprzedawcy z kupującym, od którego często zależy, czy konsument od razu dokona zakupu co zazwyczaj wiąże się również z zabraniem przez niego towaru. W zakupach internetowych klient składa zamówienie, a następnie musi poczekać aż sklep je zrealizuje.

Etap składania zamówienia powinien być prosty, a wręcz intuicyjny. Jeśli będzie mało czytelny, część klientów może zrezygnować, nawet jeśli uznają naszą ofertę za najlepszą. Z kolei etap realizacji zamówień powinien przebiegać sprawnie, tak by klient otrzymał zakupione produkty w jak najkrótszym czasie i by nie dochodziło do pomyłek lub uszkodzeń. W sprzedaży internetowej bardzo ważne jest zapewnienie sprawnej komunikacji z klientem, szybkie odpowiadanie na jego zapytania i wątpliwości.

W zależności od tego na jakie rozwiązania zdecyduje się sprzedawca, może korzystać z usług podmiotów zewnętrznych zarówno na etapie składania zamówień, jak i ich dostarczania klientowi. Obojętnie, czy samodzielnie realizujemy proces logistyczny, czy zlecamy jego część zewnętrznym firmom, zawsze musimy zadbać o wysoką jakość usług na każdym etapie.

Proces logistyczny w e-commerce

Logistyka to łańcuch przepływu towarów, który powinien być sprawny i tak udoskonalany, by generował jak najniższe koszty. Pierwszym etapem procesu logistycznego jest zaopatrzenie w surowce do produkcji lub towary. W przypadku e-commerce będą to produkty, które sprzedajemy klientom. Bez nich nie jest możliwe prowadzenie naszej działalności.

Kolejną kwestią jest ich magazynowanie. Powinniśmy posiadać taką ilość towaru, by z jednej strony mogła odbyć się natychmiastowa wysyłka do klienta, a z drugiej strony, by nie zalegały one w dużej ilości na magazynie. Przechowywanie większych ilości towarów wymaga dużej powierzchni, a często również odpowiednich warunków, co wiąże się z kosztami.

Po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym następuje ostatni etap procesu logistycznego, czyli transport towarów. Sklepy internetowe zazwyczaj korzystają z usług zewnętrznych firm, choć często umożliwiają również odbiór osobisty. Decydując się na zlecanie transportu zamówień do klientów, powinniśmy spróbować wynegocjować jak najlepsze warunki, ale wybór najniższej ceny nie zawsze jest słuszny. Dostawa produktu to bardzo ważny etap, który często ma decydujący wpływ na końcową ocenę klientów. Dostawa zamówienia to często jedyny, bezpośredni kontakt z klientem. Warto więc wybrać takiego dostawcę, który ma wysoką skuteczność i jakość realizacji zamówień. Pomyłki i opóźnienia na tym etapie mogą zaważyć również na naszej reputacji.

Logistyka w e-commerce - modele

Logistyka w e-commerce jest bardzo ważna, ale często stawia przed sprzedającymi wyzwania. Szybki rozwój zakupów w Internecie sprawił, że sprzedażą zajmują się małe podmioty, które często prowadzą działalność w miejscu zamieszkania i nie posiadają w tym celu osobnych pomieszczeń, w których można , np. magazynować towary. W związku z tym, pojawiły się modele logistyki e-commerce, które pomagają rozwiązać takie problemy.

Bardzo często wykorzystywany jest outsourcing, czyli zlecanie różnych etapów logistycznych zewnętrznym firmom. Dropshipping jest jednym z modeli logistycznych sprzedaży internetowej. Sprzedający poprzez sklep internetowy zbiera zamówienia i przekazuje je do dostawcy, który komplementuje zamówienie i wysyła je klientowi. Dzięki temu nie musimy samodzielnie magazynować towarów, co pozwala zaoszczędzić koszty. Skracamy również czas między momentem złożenia zamówienia a jego dostawą do klienta, gdyż nie musimy najpierw zamówić produktu z magazynu, by następnie samodzielnie zrealizować wysyłkę. Ten etap zostaje pominięty. Zysk sprzedawcy to różnica między ceną hurtową a detaliczną, jednak wprowadzenie dodatkowego pośrednika sprawia, że cena dla końcowego odbiorcy jest wyższa i nasza oferta sprzedaży może być mniej konkurencyjna.

Kolejnym modelem jest fullfilment, który polega na przejęciu całego procesu obsługi klienta, zbierania zamówień oraz ich realizacji przez zewnętrznego operatora. Dostawy i zamówienia są dostarczane od razu do niego. Dla sprzedającego najważniejszą zaletą jest brak kosztów związanych z logistyką, jednak sama usługa fullfimentu może być droga i przewyższać koszty własnego magazynu. E-fullfilment polega natomiast na realizacji zamówień z użyciem narzędzi elektronicznej gospodarki. Komunikacja oraz cały proces logistyczny może być wspierany narzędziami elektronicznymi, czyli poprzez Internet lub też komunikacja z klientem odbywa się tradycyjnie, np. telefonicznie a obsługa logistyczna wykorzystuje narzędzia informatyczne. Zazwyczaj stosuje się różne kombinacje modeli logistycznych, dobierając odpowiednie rozwiązania do ogólnie pojętego charakteru działalności.

Przeczytaj rówież wpis na temat znaczenia opakowań w e-commerce.


Znajdź pudełko

Szukaj

Upoluj oferty specjalne

Wpisz poniżej Twój adres e-mail i upoluj niespotykane oferty specjalne

.

Opinie i komentarze

ok

bardzo dobra zaklejarka do kartonów, służy już długi czas, ułatwia pracę

Dagmara T 2018-08-02
Zaklejarka do kartonów Low Noise
Program Ochrony Kupujących, który zapewnia PayU, możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 30 dni od zakupu.