Brak produktów
Wiele raportów, pochodzących z wiarygodnych źródeł podaje, że rynek opakowań w Polsce wykazuje niesłabnącą tendencję wzrostową. Jeszcze do 1990 rynek ten był słabo rozwinięty, z biegiem czasu rosnąca konsumpcja sprawiła, że w polski przemysł opakowań zaczęli inwestować zagraniczni przedsiębiorcy. Obecnie, na skutek ciągłego rozwoju, nie tylko zaspokaja on zapotrzebowanie krajowego rynku, ale również część produkcji przeznacza na eksport. Zgodnie z raportem Equity Advisors, wartość rynku opakowań w Polsce w 2020 roku może wynieść 47 mln złotych. Nic w tym dziwnego - we współczesnym społeczeństwie, tak mocno ukształtowanym przez marketing i silnie nastawionym na konsumpcję, popyt na najróżniejsze opakowania stale rośnie. Ma to związek nie tylko z korzystaniem z wszelkiego rodzaju dóbr, ale również ze wzrostem eksportu, który oznacza zwiększone zapotrzebowanie na tego rodzaju produkty. Poza tym, zagraniczni klienci i firmy cenią produkowane w Polsce opakowania jako produkt wysokiej jakości.
Popyt na opakowania uzależniony jest więc od różnych długo- i krótkoterminowych czynników. Rynek opakowań w Polsce ciągle rozwija się i zmienia. Za tempo wzrostu poza wzrostem konsumpcji odpowiada również zmiana stylu życia, czynnik demograficzny (zwiększone zapotrzebowanie na leki w starzejącym się społeczeństwie), zwiększenie wymagań konsumentów (wzrost zapotrzebowania na opakowania artykułów luksusowych), a takze czynnik marketingowy (opakowanie kojarzone jest z marką produktu), środowiskowy i technologiczny. Zwiększone zapotrzebowania klientów, jak również większy poziom świadomości ekologicznej wpływają na przyspieszenie procesu produkcji opakowań i inwestycje w rozwój tej branży. Wprowadzane są coraz to nowe atrakcyjne wizualnie produkty, a ich opakowanie musi być oryginalne, zachęcające do kupna i dopasowane do wymagań rynku. W Polsce wciąż dominuje rynek opakowań plastikowych. Zgodnie z wynikami raportów, najbardziej opłacalna jest obecnie inwestycja w opakowania z materiałów celulozowych, czyli opakowania papierowe i opakowania kartonowe oraz w nieco mniejszym stopniu z tworzyw sztucznych (plastik). Dotyczy to nie tylko branży spożywczej, ale również przemysł u kosmetycznego, farmaceutycznego, a w zasadzie każdej dziedziny, który zajmuje się produkcją lub sprzedażą towarów.
Na wzrost zapotrzebowania oddziałują zarówno czynniki długoterminowe, jak i krótkoterminowe. Rynek opakowań w Polsce stale się zmienia, a oprócz zwiększającej się konsumpcji za ten trend odpowiadają także styl życia, warunki demograficzne (większe zużycie leków w starzejącym się społeczeństwie) oraz rosnące wymagania odbiorców, którzy częściej szukają opakowań luksusowych. Znaczenie mają też względy marketingowe (opakowanie kojarzone z marką), ekologiczne i technologiczne. Coraz większa świadomość klientów w połączeniu z potrzebą szybkiego dostarczania atrakcyjnych produktów napędza produkcję opakowań i inwestycje w jej rozwój. Choć w Polsce wciąż dominują tworzywa sztuczne, eksperci uważają, że najbardziej opłacalna staje się produkcja opakowań papierowych i produkcja opakowań kartonowych opartych na materiałach celulozowych. Ten trend dotyczy nie tylko żywności, ale również branży kosmetycznej, farmaceutycznej czy wszelkich firm zajmujących się sprzedażą towarów.
Analitycy przewidują znaczny spadek produkcji opakowań ze szkła i metalu. Największe zapotrzebowanie na opakowania będzie w branży spożywczej, nieco mniejsze w branży wyrobów przemysłowych. Analizy, przeprowadzone przez firmy, badające tendencje rynkowe pokazują, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać, że:
Wszystko wskazuje więc na to, że rynek opakowań w Polsce ma się w całkiem dobrze, wciąż się rozwija i jest branżą, w którą warto inwestować.
Jeszcze do 1990 roku był słabo rozwinięty, lecz wzrost konsumpcji zachęcił zagranicznych inwestorów do wsparcia lokalnego przemysłu opakowań. Dziś jest on nie tylko w stanie zaspokoić potrzeby krajowe, lecz także przeznacza część produkcji na eksport. Według raportu Equity Advisors, w 2020 roku wartość tego sektora sięgała 47 mln złotych. Za wysokim popytem stały zarówno rosnąca konsumpcja wewnętrzna, jak i zwiększony eksport, co sprzyjało dalszemu rozwojowi polskiej branży opakowań.
Według raportu Banku Pekao S.A. branża opakowań w Polsce rozwijała się stabilnie aż do 2023 roku, kiedy pojawiło się wyraźne spowolnienie popytu. Dane wskazywały na zmienne zapotrzebowanie (30%–83%) w pierwszej połowie roku, co czyniło rynek mniej przewidywalnym. Obecnie producenci modyfikują ofertę, stawiając na innowacje i efektywność. Prognozy na najbliższe kwartały są ostrożne, lecz przewiduje się ponowne przyspieszenie w dłuższej perspektywie. Jednocześnie wiele raportów z wiarygodnych źródeł potwierdza, że rynek opakowań w Polsce od lat wykazuje tendencję wzrostową.
bardzo dobra zaklejarka do kartonów, służy już długi czas, ułatwia pracę
Dagmara T 2018-08-02